Prekių filtras

Medicinos knygos ir literatūra studijoms, mokslui, visuomenei

Marius Baranauskas, Valerija Jablonskienė, Jonas Algis Abaravičius, Rimantas Stukas

Sporto fiziologijos ir mitybos pagrindai

16,50€
 Turime prekyboje

Prekės kodas: 9786090705780
Autorius: 
Marius Baranauskas, Valerija Jablonskienė, Jonas Algis Abaravičius, Rimantas Stukas
ISBN: 
9786090705780
Leidykla: 
Vilniaus universiteto leidykla
Išleista: 
2021
Knygos kalba: 
Lietuvių
Formatas: 
A6
Viršelis: 
Minkštas
Puslapių: 
200
Svoris: 0,380 kg
Matmenys: 210 mm × 0 mm × 150 mm

Tema (-os)

Visos knygos · Biochemija · Fiziologija · Klinikinė medicina · Mityba · Sportas · Visuomenės sveikata · Naujos knygos lietuvių kalba · Pasiūlymai

Dalintis

     

Fizinis aktyvumas yra vienas iš esminių sveikatą lemiančių veiksnių. Objektyvi informacija apie sporto fiziologiją ir mitybą neatsiejama nuo sporto medicinos gydytojų ir sveikatos specialistų kasdienės praktinės veiklos. Palyginti su kitomis Europos valstybėmis, šiandien Lietuvos aukštosiose mokyklose, rengiant biomedicinos mokslų krypties specialistus, informacijos apie sporto fiziologiją ir mitybą sportuojant nepakanka.

Mokomoji knyga skirta biomedicinos studijų programų studentams ir gydytojams rezidentams. Metodiniai nurodymai skirti sporto medicinos gydytojams, gydytojams dietologams, visuomenės sveikatos specialistams.
Turinys
Pratarmė . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
1. Fizinio aktyvumo ypatumaI. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
2. Adaptacija prie fizinių krūvių . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
2.1. Adaptaciją prie ištvermės fizinių krūvių
lemiantys veiksniai . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
3. Energijos eikvojimo tyrimo metodai . . . . . . . . . . . . . . . 25
3.1. Tiesioginė ir netiesioginė kalorimetrija. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
3.2. Kvėpavimo koeficientas ir netiesioginė kalorimetrija . . . . . . . 26
3.3. Energijos sąnaudų sudedamosios dalys ir vertinimas . . . . . . . 28
3.4. Energijos sąnaudas lemiantys veiksniai. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36
4. Angliavandeniai . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
4.1. Endogeninių angliavandenių reikšmė sportuojant . . . . . . . . . 39
4.2. Veiksniai, lemiantys glikogeno atkūrimą kepenyse ir
raumenyse po fizinių krūvių . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
4.3. Egzogeniniai angliavandeniai ir jų vartojimo
rekomendacijos. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
5. Mityba prieš fizinį krūvį, krūvio metu
ir jAM PASIBAIGUS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47
5.1. Angliavandenių vartojimo rekomendacijos prieš sporto
pratybas. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47
5.2. Angliavandenių vartojimo reikšmė per mažos trukmės
sporto pratybas. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50
5.3. Angliavandenių vartojimo rekomendacijos per ilgos
trukmės sporto pratybas . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
5.4. Angliavandenių vartojimo rekomendacijos sporto
pratyboms pasibaigus. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56
6 Sporto fiziologijos ir mitybos pagrindai
6. Virškinimo sutrikimai sportuojant. . . . . . . . . . . . . . . . 58
7. Virškinamojo trakto treniravimas. . . . . . . . . . . . . . . . . 60
8. Baltymai. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
8.1. Kraujo plazmos baltymų funkcijos . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
8.2. Raumenų masės didėjimą lemiantys veiksniai . . . . . . . . . . . . . 66
8.3. Aminorūgščių fiziologinė reikšmė. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
8.3.1. Izoleucinas. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
8.3.2. Leucinas. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
8.3.3. Valinas. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
8.3.4. Lizinas . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70
8.3.5. Metioninas . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71
8.3.6. Fenilalaninas . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72
8.3.7. Treoninas . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73
8.3.8. Triptofanas . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73
8.3.9. Histidinas . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73
8.3.10. Argininas . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74
8.3.11. Aspartatas . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75
8.3.12. Asparaginas . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76
8.3.13. Cisteinas . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76
8.3.14. Glicinas . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
8.3.15. Prolinas . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78
8.3.16. Serinas . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78
8.3.17. Taurinas . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
8.3.18. Tirozinas . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80
8.3.19. Alaninas . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80
8.3.20. Glutaminas . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
8.3.21. Ornitinas . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
8.4. Aminorūgščių vartojimo rekomendacijos . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
8.5. Maisto baltymų biologinė vertė . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83
8.6. Baltymų vartojimo rekomendacijos sportuojant . . . . . . . . . . . 87
Turinys 7
9. Riebalai . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92
9.1. Riebalų apykaita fizinio krūvio metu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95
9.2. Riebalų rūgščių patekimą į raumenų ląsteles
ribojantys veiksniai . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96
9.3. Riebalų rūgščių oksidaciją raumenų ląstelėse
ribojantys veiksniai . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
9.4. Riebalų rūgščių oksidaciją raumenų ląstelėse
skatinantys veiksniai . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100
9.4.1. Veiksniai, didinantys riebalų rūgščių koncentraciją
kraujo plazmoje ir skatinantys šių rūgščių pernašą
per mitochondrijos membraną . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100
9.4.2. Mitochondrijų biogenezę ir adaptaciją prie ištvermės
fizinių krūvių skatinantys veiksniai . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104
9.5. Riebalų vartojimo rekomendacijos . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116
10. Angliavandenių ir riebalų apykaitos
netolygumai, atsižvelgiant į Lytį ir amžių . . . . . . . 119
11. Mineralinės medžiagos. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121
11.1. Manganas . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123
11.2. Jodas . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124
11.3. Fluoras . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125
11.4. Varis . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125
11.5. Chromas . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126
11.6. Cinkas . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127
11.7. Selenas . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128
11.8. Kalcis . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
11.9. Fosforas . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131
11.10. Kalis . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132
11.11. Natris . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
11.12. Magnis . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134
11.13. Chloras . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135
11.14. Siera . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135
11.15. Geležis . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136
8 Sporto fiziologijos ir mitybos pagrindai
12. VitaminaI. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139
12.1. Vitaminas A . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 142
12.2. Vitamino A provitaminai – α-, β-, γ-karotenai . . . . . . . . . . . 144
12.3. Vitaminas D . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144
12.4. Vitaminas E . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145
12.5. Vitaminas K . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146
12.6. Vitaminas B1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147
12.7. Vitaminas B2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148
12.8. Vitaminas PP . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149
12.9. Vitaminas B5 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149
12.10. Vitaminas B6. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150
12.11. Folio rūgštis . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150
12.12. Vitaminas H . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151
12.13. Vitaminas B12 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152
12.14. Vitaminas C . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153
13. Mitybos papildymo vitaminų ir mineralinių
medžiagų maisto papildais reikšmė
fizinės veiklos metu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154
13.1. Polivitaminai . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154
13.2. Vitaminų ir mineralinių medžiagų trūkumo priežastys . . . 154
13.3. Polivitaminų vartojimo rekomendacijos sportuojant . . . . . 155
13.4. Vitaminų ir mineralinių medžiagų sinerginis poveikis . . . 157
13.5. Vitamino D maisto papildai . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158
13.6. B grupės vitaminų maisto papildai . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160
13.7. Geležies maisto papildai . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161
13.8. Kalcio maisto papildai . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163
13.9. Magnio maisto papildai . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164
13.10. Kalio maisto papildai . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164
13.11. Fosforo maisto papildai . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165
13.12. Vario maisto papildai . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166
Turinys 9
14. Antioksidanta i . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167
14.1. Fermentiniai antioksidantai . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167
14.2. Egzogeniniai antioksidantai . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168
14.3. Vitaminų C ir E maisto papildai . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168
14.4. Cinko maisto papildai . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170
14.5. Maistiniai polifenoliai . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171
14.6. Kvercetinas . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172
14.7. Kvercetino vartojimo reikšmė fizinės veiklos metu . . . . . . 173
14.8. Rūgščiosios vyšnios („Montmorency“, „Tart“) . . . . . . . . . . 174
14.9. Kofermentas Q10 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 177
15. Vandens ir gėrimų vartojimo reikšmė
fizinės veiklos metu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178
15.1. Vandens pusiausvyra nesportuojančio
žmogaus organizme . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178
15.2. Vandens pusiausvyra sportuojančio
žmogaus organizme . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179
15.3. Dehidratacija fizinės veiklos metu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 181
15.4. Hidratacijos būklės vertinimas . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 181
15.5. Hiponatremija fizinės veiklos metu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 184
15.6. Vandens ir gėrimų vartojimo rekomendacijos . . . . . . . . . . . 187
Literatūra . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 192

Pasirinkite filtravimo kriterijus ir spauskite „Pritaikyti“ arba ENTER


Tema (-os)
LSMU KNYGYNAS